Met de invoering van de zogeheten deeltjesteller in de APK per 1 januari 2022 moet een einde komen aan eventuele foutmetingen bij de OBD (On Board Diagnostics) en emissiemetingen van Euro-5B en Euro-6 voertuigen. TBA-TEN, specialist in APK-meetapparatuur, heeft als eerste bedrijf in Nederland van het Nederlands Meetinstituut (NMI) een typegoedkeuring voor de deeltjesteller verkregen.
TBA-TEN is verantwoordelijk voor de verkoop en service van o.a. APK-meetmiddelen, remmentesters en airco service stations.
Patrick Andriessen, directeur van TBA-TEN, schat dat 10 procent van alle Euro-5B & -6 voertuigen met een ontbrekend of slecht werkend roetfilter rond rijdt. ‘De deeltjesteller detecteert deze uitstoot en draagt in hoge mate bij aan een gezonde en schone mobiliteit.’
De onderneming vervaardigt op jaarbasis zo’n 4.000 tot 5.000 testers. Het totale programma wordt volledig vanuit het hoofdkantoor in Baambrugge ontwikkeld. Volgens Andriessen speelt een toenemend aantal trends, vaak mede gevoed door de politiek, de business van de onderneming in de kaart. ‘Motoren worden steeds zuiniger en schoner en er zijn geavanceerdere nieuwe technieken nodig om motoren nog schoner te maken. Denk aan roetfilters die nagenoeg alle schadelijke deeltjes uit de lucht halen. Daar spelen wij uiteraard dankbaar op in. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook daarbuiten. De afgelopen 3 jaar bleef 15 procent van de totale productie in eigen land, terwijl de rest voor de export bestemd was. Reden waarom TBA-TEN intensieve contacten onderhoud met zowel RAI Vereniging als diverse Europese koepels zoals EGEA (garage equipment) en CITA (automotive keuringsinstantie).’
Het verplicht stellen van de deeltjesteller binnen de APK kan volgens Andriessen de equipment branche een nieuwe boost geven. Zoals het er nu naar uitziet geldt 1 januari 2022 wat dat betreft als ‘D-Day’. ‘Dit betekent dat 2021 een overgangsjaar is waarin alle garagisten van een dergelijk apparaat moeten worden voorzien. Met een officiële eerste typegoedkeuring op zak is TBA-TEN daar al volledig op voorbereid. Ik hoop overigens dat andere leveranciers snel zullen volgen. Wij streven geen monopolypositie na. Gezonde concurrentie houdt je scherp en bovendien moeten de klanten ook iets te kiezen hebben.’
Hij beoordeelt de Nederlandse afzetmarkt in zijn algemeenheid als gunstig. ‘Voertuigen gaan langer mee, blijven langer in gebruik en hebben dus meer onderhoud nodig. Daar profiteert de after-market van. Het is opmerkelijk dat zelfs gedurende de coronaperiode de markt zowel qua verkoop als service prima is blijven functioneren.’
Bron:
https://www.raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/gomobility/1103-tba-ten-eerste-nederlandse-fabrikant-met-typegoedkeuring-voor-deeltjesteller.html
Technisch Bureau Andriessen B.V.