De uitstoot van een goedwerkende Euro 5 en 6 dieselmotor is, mede door het roetfilter, zeer gering. De deeltjes die worden uitgestoten zijn zeer klein, gemiddeld zo'n 80 nanometer. Met het oog zijn deze niet waarneembaar. Een deeltjesteller (of PN meter) kan deze deeltjes wel detecteren en zodoende aangeven dat het dieselvoertuig nog aan de gestelde norm voldoet.
Deze deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken die in staat zijn om de kleine nanodeeltjes te detecteren. De deeltjes worden aangegeven in #/cm3 (deeltjes per kubieke cm). Een dieselmotor met goedwerkend roetfilter stoot minder dan 20.000 deeltjes uit. Een dieselmotor met defect filter kan miljoenen deeltjes uitstoten!
Na het aanschakelen van de TEN AEM deeltjesteller voert de tester een systeemtest uit, de Initialisatie. Gedurende deze test hoort u dat de diverse onderdelen worden geactiveerd. Na de Initialisatie begint de deeltjesteller aan de opwarming van de interne inlaatgasverwarming. Vanaf een 'koude' start betreft de opwarmtijd circa acht minuten. Echter, is de verwarming al op temperatuur, dan zal de opwarmtijd dynamisch worden berekend en aangepast.
In het hoofdmenu van de deeltjesteller kunt u de verschillende menu items selecteren met behulp van de ▲ en ▼ toetsen. In dit hoofdmenu zijn de volgende items beschikbaar APK meting, Standaardmeting, Lektest, Systeeminfo, Servicemenu. Onderstaand ziet u enkele items kort toegelicht.
APK-Meting
Officiële APK meting die wordt uitgevoerd volgens de eisen van de RDW, die vanaf 2023 gelden voor dieselvoertuigen die door de fabrikant standaard zijn voorzien van een roetfilter (DPF).
DET voertuig PN-limietwaarde
Vanaf Euro 5A 1000 k#/cm3
DET staat voor Datum Eerste Toelating van het voertuig. Het betreft dus de voertuigen die zijn geregistreerd met Euro standaard 5 (normaliter alle dieselvoertuigen geregistreerd vanaf 01-01-2011).
Na het kiezen van de APK meting dient u het kenteken van het voertuig in te voeren met behulp van de pijl toetsen. Na het invoeren begint de tester met de automatische nulpuntskalibratie en kunt u de verwarmde opnamesonde in de uitlaat steken. Na 15 seconden stabiliseren start de deeltjesteller automatisch de emissiemeting oftewel de registratie. Ook de registratieperiode duurt 15 seconden. De deeltjesteller berekent automatisch het gemiddelde van alle meetwaarden en wordt als resultaat aan u getoond. Afhankelijk van het resultaat volgt de melding: Test geslaagd of Test niet geslaagd!
Tijdens het stabiliseren of het meten kan de deeltjesteller een dermate hoge deeltjesconcentratie meten die twee maal de maximale toegestane concentratie overschrijdt! Dit is waarschijnlijk te wijten aan een kapot roetfilter of andere bijzondere toestand van het voertuig (bijvoorbeeld regeneratie). Om vervuiling van de tester te voorkomen, wordt de meting automatisch afgebroken. Op het resultaatscherm zal worden vermeld dat de test niet is geslaagd. Immers, de test is niet geheel afgerond.
Standaardmeting Continu meting voor diverse testdoeleinden. Pré-APK, of gewoon om een lekkage aan het uitlaatsysteem op te sporen. Na een reparatie of geforceerde regeneratie van het DPF.
Tijdens de standaardmeting kunt u gedurende maximaal 900 seconden oftewel 15 minuten een continu meting uitvoeren. Dit in tegenstelling tot de APK meting.
Features
- Verwarmde opnamesonde
- Communicatie via: USB en RS232 (Bluetooth optioneel)
- Gestabiliseerde meetkamer temperatuur
- Automatische flowregeling
- Automatische filtercontrole
- Automatische nulstelling met HEPA filter